ACT「DEMON BURST」レビュー!手応えアリのレトロなアクション!

ACT「DEMON BURST」レビュー!手応えアリのレトロなアクション!






おかか容疑者です!
今回は「Crowno」様の開発した「DEMON BURST(悪魔バースト)」のレビューを書いていきます!

この作品はitch.ioにてダウンロード可能です。ダウンロード時に金額を聞かれますが無料で遊ぶことも可能。
コチラからどうぞ。


This time I will write a review of "DEMON BURST" developed by "Crowno"!

This work can be downloaded from itch.io. You will be asked for the amount when you download it, but you can also play for free.
Please click here.

どんなゲーム?

紹介ページには特にストーリーなどは記載されていません。
とはいえゲーム内容としては実にシンプルであり、「塔の最上階にいる悪魔を倒そう!」というもの。

塔の内部には例によって魔物がウヨウヨしている。武器を使い分けて、己の手で道を切り開くのだ。


The introduction page does not contain any particular story.
However, the content of the game is really simple, "Let's defeat the devil on the top floor of the tower!".

As usual, monsters are wandering inside the tower. Use different weapons and pave the way with your own hands.



操作方法は紹介ページに記載されています。残念ながらゲームパッドは未対応の模様。

The operation method is described on the introduction page. Unfortunately, it seems that the game pad is not supported.


一応日本語に訳すと、

S … 武器攻撃、項目の決定
A … ジャンプ、項目のキャンセル
←・→ … 左右に移動
↓ … しゃがむ、(足場に掴まっている時、ジャンプと一緒に押して)降りる
↑ … 足場に掴まる、上へ攻撃時に押す
E … 武器の変更


ジャンプは2回押すことで2段ジャンプ可能です。

You can jump two steps by pressing the jump button twice.



私はこの配置がやりづらかったのでオプションにてこのようにボタン変更して挑みました。

I found this button difficult to do, so I optionally changed the button like this.



足場掴まりはこんな感じ。
この状態は勝手に落ちることはなく、かつ攻撃が可能なので思った以上に大事な要素になります。

The scaffolding is gripped like this.
This state does not fall on its own and can be attacked. It will be a more important factor than I expected.


プレイした感想

やってみた感じ、難易度は結構高めに感じました。

とにかく武器の特徴を理解し、場面に応じて使い分けるのが大切だなと。
というわけで3種類の武器についていろいろ書いておきます!


After playing the game, I felt that the difficulty level was quite high.

Anyway, it is important to understand the characteristics of weapons and use them properly according to the situation.
That's why I'll write a lot about the three types of weapons!


・ナイフ
前方に真っ直ぐ飛び、一定距離を進むと消える。
この武器だけは↑キーを押しても軌道が変化しない。
投げるのが3つの中で一番速い。前方の敵を倒すには一番安定。

·knife
It flies straight ahead and disappears after a certain distance.
Only this weapon does not change its trajectory even if you press the ↑ key.
Throwing is the fastest of the three. The most stable way to defeat the enemy in front of you.


・チャクラム
前方に投げてからまた手元に戻ってくる武器。
移動自体はゆっくりめだが、手元に戻り切る前に別のチャクラムを出すこともできる。
↑キーを押して出すことで自身の真上に投げることが可能。

イチオシ武器。
射程が長めで、足場の下からザコ敵を倒していくことができるのがつえぇつえぇ。チャクラム先生と呼ぼう。


・ Chakram
A weapon that is thrown forward and then returned to hand.
The movement itself is slow, but you can also put out another chakram before you get it back.
You can throw it right above yourself by pressing the ↑ key.

Recommended weapon.
It has a long range and can defeat enemies from under the scaffolding. Let's call it Mr.Chakram.



・斧
前方に上昇するように投げ、放物線を描いて落ちていく軌道を取る武器。
↑キーを押しながら出すとより高い位置に投げるが、その分前方へは進まない。

正直に書かせてもらうと、なぜ生まれてきたのかよくわからない。
挙動のせいでなかなかに当てづらく、それでいて特別火力が高いというわけでもないっぽい。
「落ちていく」という性質上、自分より下にいる敵を倒す際にいいかもしれないが、このゲーム自体が下から上へと登っていく形式のためそういうシチュエーションに出くわすことが稀なのもかなしい。
連射はチャクラムよりも多少早い(気がする)ため、天井のスライムを潰す際にはちょっと使える。

·axe
A weapon that throws ascending forward and takes a parabolic orbit.
If you hold down the ↑ key and push it out, it will be thrown to a higher position, but it will not move forward by that amount.

To be honest, this is a weapon I'm not sure why it was born.
It's hard to hit because of its behavior, but it doesn't seem to have a high special firepower.
Due to the nature of "falling", it may be good for defeating enemies below you, but it is rare that you will come across such a situation because the game itself climbs from bottom to top.
The rapid fire is a little faster (I feel) than Chakram, so it can be used a little when crushing slime on the ceiling.



敵の位置に応じてナイフ・チャクラムと斧を使い分けていければ安定性がグッと高まる!

If you use the knife and chakram (and the ax) properly according to the position of the enemy, the stability will be greatly improved!


またこのゲーム、被弾せずに敵を倒していくことでスコアの倍率がどんどん上がるというシステムを搭載しています。
おそらく最高倍率は上写真の10倍。
ハイスコアを目指したいという方は被弾を抑えたスタイリッシュなプレイングも要求されるぞ!
ぼくはクリアで手一杯でした……

In addition, this game is equipped with a system that increases the score multiplier by defeating enemies without taking damage.
Probably the highest magnification is 10 times the above photo.
Those who want to aim for a high score will also be required to play stylishly without being damaged!
It was difficult for me just to clear ...





塔を登っていくと手強いボスも登場。
さらに登っていくと風景も変化し、新たな敵キャラが主人公の行く手を阻む。

幸いにして制限時間は存在しないので、先の安全を確保しつつじっくり進むのがオススメです。
下の足場が見えない状態で落下すると1ミスとなってしまうので注意な!

A tough boss also appears as you climb the tower.
As you climb further, the scenery changes, and new enemy characters block the hero's path.

Fortunately, there is no time limit, so it is recommended that you proceed slowly while ensuring your safety.
If you fall without seeing the scaffolding below, you will make a mistake, so be careful!


まとめ

最上階にいる悪魔を撃破できればゲームクリアとなります。
だいぶ苦戦しましたがクリアまで完了。

If you can defeat the devil on the top floor, the game will be cleared.
I struggled a lot, but I cleared it.




このゲームで特筆すべきはやはり、スーファミ・メガドライブ時代を彷彿とさせるレトロながら鮮やかなグラフィック。
おどろおどろしい敵・塔の雰囲気がドット絵で見事に表現されているな、と遊ぶたびに強く思わされました。
きっと作者様がこのあたりのゲーム機に対してリスペクトがあるのだろうなと。こういう作品が見られることは私もうれしいです😊


Of particular note in this game is the retro yet vibrant graphics that are reminiscent of the era of SNES and Genesis.
Every time I played, I was strongly impressed that the atmosphere of the terrifying enemies and towers was beautifully expressed in pixel art.
I'm sure the author respects such a game console. I'm glad to see this kind of work.



ゲーム全体のボリュームとしては多くはありませんが丁寧に作られたゲームで、歯ごたえのあるアクションゲームが楽しめます。
そういった難易度の面も含め、「久々にレトロゲームを遊んでみたいなぁ」と思っている方には特にオススメできる良作です!

The overall volume of the game is not large, but it is a carefully crafted game, and you can enjoy a chewy action game.
Including such difficulty, it is a good work that can be especially recommended for those who are thinking "I want to play a retro game after a long time"!

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